Conversie verhogen van je Webshop? 27 Tips voor meer sales!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

Heb je een webshop en wil je de conversie verhogen? Dan heb ik maar liefst 27 tips voor je om de conversie van je webshop te verhogen. 

Wanneer je een webshop begint ben je in het begin superblij met alle producten die je verkoopt. Maar op een gegeven moment wil je meer en groeien. Maar hoe ga je er nu voor zorgen dat meer mensen producten op je webshop kopen en jij meer conversie draait? 

In dit artikel geef ik je een aantal ideeën mee hoe jij de conversie op je webshop kunt verhogen.

Als je na deze 27 tips meer wil leren over conversie verhogen, kan ik je de Conversie Optimalisatie cursus van IMU aanraden.

Overzicht Artikel

Structuur, uiterlijk, veiligheid en snelheid van je website

Zodra de klant op je webshop komt moet deze er een fijn en goed gevoel bij hebben. Is dit niet het geval dan is de potentiële klant snel weer verdwenen en loop je een conversie mis. 

Wanneer je de onderstaande tips toepast, zal de klant in ieder geval niet gelijk wegklikken en zal deze naar je producten gaan kijken om misschien uiteindelijk te kopen. 

1: Design van de website

Het design is enorm belangrijk voor de conversie op je webshop of website. Nu kun je denken dat een website er prachtig uit moet zien met allerlei sliders en fancy banners, maar dat is niet waar.

Het is juist belangrijk dat een website er strak, simpel en overzichtelijk uitziet. Niets op de webshop of website moet storend zijn of in de weg zitten om een potentiële klant er van te weerhouden je product of dienst te kopen.

Een voorbeeld van een webshop dat ik zelf heb gebouwd en goed converteert is www.hondensupplementen.nl

2: Navigatie van de website

Niets is frustrerender als een webshop dat er niet overzichtelijk uitziet en waar navigeren als een doolhof is. Zorg er dan ook voor dat je het navigeren zo simpel en logisch mogelijk maakt. Plaats de producten in de juiste productcategorieën en probeer niet meer dan 3 lagen te maken.

Laat ook eens mensen op je webshop navigeren, zo kom je er snel achter of er knelpunten op je webshop of website zitten die je vervolgens kunt aanpassen. Het kan namelijk zijn dat de navigatie voor jezelf helder en duidelijk is, maar niet voor de klanten. 

3: Snelheid van je website

Dit is wellicht niet iets waar je gelijk aan denkt, maar een langzame website betekent dat bezoekers afhaken met als resultaat minder conversie.

Het laden van een website mag dan ook niet langer dan 3 seconden duren. Om onder de 3 seconden te zitten is het belangrijk dat je bij een goede hostingpartij zit. Een hostingpartij die ik zelf aanraad is Siteground. Zelf beheer ik ook enkele webshops van klanten bij Siteground. De meeste daarvan onder een shared hosting server, maar ook enkele op een cloud hosting server. Een cloud hosting server geeft net wat meer power en is aan te raden zodra je webshop groter wordt en veel bezoekers trekt. 

Natuurlijk is hosting niet het enige om de snelheid van je webshop te verhogen. Zo is het verstandig om gebruik te maken van caching en is het ook belangrijk dat het systeem of template dat je gebruikt voor je website of webshop goed in elkaar zit. 

Iets waar je ook om moet denken is het aantal foto’s waar je gebruikt van maakt en dan met name de grootte van de foto’s, deze kosten namelijk laadtijd. Zorg er dan ook voor dat je foto’s zoals productfoto’s geoptimaliseerd zijn.

4: Kies de juiste kleur voor je bestel knop

Wanneer je een website laat bouwen of bouwt wil je het natuurlijk in je huisstijl laten bouwen en één dominante kleur overal op je website laten terugkomen. Dit ziet er mooi, rustgevend en strak uit. Het is echter niet verstandig om bestelknoppen ook de huisstijl kleur te geven. 

Je wil namelijk dat de bestelknoppen opvallen in plaats van dat ze wegvallen in je huisstijl en het tegenovergestelde krijgt van wat je wilt en dat is je conversie verhogen.

Kies daarom voor een contrasterende kleur als bestelknop. Dit valt namelijk direct op en zal er toe leiden dat men eerder geneigd is om er op te klikken en een product bij je te kopen.

Kleuren die vaak gebruikt worden voor een bestelknop zijn: Groen, Oranje, Geel en Rood.

conversie verhogen bestelknop kleur

In de bovenstaande foto zie je het verschil in contrast tussen de huisstijl (blauw) en de bestelknop (groen)

5: Zorg voor een SSL certificaat

Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste webshops inmiddels wel een SSL-certificaat hebben en een slotje voor hun domeinnaam hebben en veilig te bereiken is via https, maar voor de zekerheid zet ik het toch maar in de lijst.

Heb je namelijk geen SSL-certificaat dan krijgt de klant te zien dat de webshop onveilig is. Dit zal de klant geen fijn gevoel geven waardoor de klant waarschijnlijk weg zal klikken en jij je conversie misloopt. Heb je nog geen SSL-certificaat? Zorg hier dan gelijk voor om je conversie te verhogen. Iedere hostingpartij biedt wel een SSL-certificaat aan, bij de meeste hostingpartijen zoals Siteground is het zelfs gratis.

Neuromarketing triggers

Neuromarketing triggers spelen in op het brein van de klant. Door bepaalde neuromarketing triggers toe te passen zullen klanten zonder dat ze het bewust door hebben eerder tot een koop overgaan. Een verdrievoudiging van je conversie met onderstaande tips is zeer goed mogelijk. 

conversie verhogen neuromarketingtriggers

6: Kassakoopjes

Het kassakoopje/order bump is een vorm van een upsell dat je aanbiedt zodra de klant op het punt staat om af te rekenen.

Het is een vrij makkelijke manier om je conversie te verhogen. Zorg er wel voor dat het product dat je aanbiedt als kassakoopje een relatie heeft met het product en niet duurder is dan het product dat de klant wil afrekenen.

Wanneer je het kassakoopje goed toepast kan het wel zorgen voor een conversieratio van 44%. Dat betekent dat 44% van de klanten die het product kopen ook het kassakoopje toevoegen aan hun winkelmandje. Het resultaat is dat je gemiddelde orderwaarde met procenten stijgt.

7: 1 klik upsell

Naast het kassakoopje kun je ook nog een 1 klik upsell toevoegen om je conversie te verhogen. Met een 1 klik upsell kan een klant na een betaling een extra product toevoegen aan de bestelling zonder opnieuw gegevens in te moeten voeren. 

Zodra een klant een product heeft gekocht zit deze in de koop modus. Het is dan ook zonde om af te sluiten met een bedankpagina.

Wanneer je na het afrekenen nog een korting laat zien op een product dat gerelateerd is aan het bestelde product en onweerstaanbaar is, dan is de kans zeer aanwezig dat de klant overstag gaat en de aanbieding niet aan zijn neus voorbij laat gaan en jij dus je conversie verhoogt. 

8: Geef een gratis product weg 

Door je klant een gratis product te geven boven een bepaald bedrag zal je conversie verhogen. Zodra klanten weten dat ze een gratis product kunnen krijgen wanneer ze boven een bepaald bedrag zitten, doen veel klanten er alles aan om boven dit bedrag uit te komen. 

Het resultaat is dat klanten vaak een extra product bijkopen om tot het minimale bedrag te komen zodat ze het gratis producten ontvangen wat leidt tot extra omzet. Het is natuurlijk wel belangrijk dat het extra omzet wat je verdient, opweegt tegen de kosten van het product dat je gratis weggeeft. 

Eén van mijn klanten waar ik een webshop voor heb gemaakt past dit ook toe op de webshop hondenknuffels.nl. Bij een bestelling van minimaal 30 euro krijg je er een gratis knuffel voetbal bij. Aangezien je met 1 product op de webshop vaak onder de 30 euro zit, kopen klanten een extra hondenknuffel bij zodat ze op of boven de 30 euro zitten en het gratis product in het winkelmandje krijgen toegevoegd.

Een erg slimme en handige manier om je conversie te verhogen. 

conversie verhogen

9: Testimonials op je betalingspagina

Mensen hechten steeds meer waarde aan ervaringen van andere mensen die het product gekocht hebben. Om je conversie te verhogen is het dan ook een goed idee om een aantal testimonials aan de betalingspagina toe te voegen van mensen die het product al gekocht hebben. 

Dit geeft namelijk vertrouwen aan de klant die op het punt staat om het product te kopen en kan net het laatste zetje geven om over te gaan tot het kopen van het product.

10: USP (Unique selling points) op je betalingspagina

Door unique selling points op je betalingspagina te plaatsen met andere woorden een opsommingslijstje met redenen waarom de klant het product zou moeten kopen, kan jij je conversie verhogen. Dit kan namelijk ook net dat extra zetje geven aan de klant om het product aan te schaffen.

11: Voeg een Countdown timer toe

Een goede manier om je conversie te verhogen is door gebruik te maken van een countdown timer. Vooral voor een aanbieding of een webinar met beperkte plekken worden countdown timers gebruikt.

Het geeft een gevoel van urgentie en fomo bij mensen. Ze willen de aanbieding niet missen en schrijven zich sneller in voor de webinar omdat ze niet buiten de boot willen vallen. Het is wel belangrijk om een countdown timer eerlijk te gebruiken. 

12: Geen afleidingen op je website

Heb zo min mogelijk afleidingen op je website of webshop. Wanneer je de bezoekers te veel opties geeft, zal het alleen maar nadelig zijn voor je conversie. Je webshop, landingspagina en betalingspagina horen simpel, clean en overzichtelijk te zijn. 

Je zou zelfs op je landingspagina of betalingspagina je menu kunnen verwijderen. Hiermee verklein je de kans dat dat de bezoeker wordt afgeleid en wegklikt van je landingspagina of betalingspagina en daarmee sneller het product zal kopen waardoor je conversie zal stijgen.  

13: Klanten laten betalen in termijnen

Heb je een webshop of dienst met producten waarbij de klant diep in buidel moet tasten? Dan zou je de klant de mogelijk kunnen geven om te betalen in bijvoorbeeld 3 maand termijnen.

Dit is voor de klant wellicht wel behapbaar waardoor deze toch jouw product koopt terwijl het met een eenmalige betaling waarschijnlijk niet was gelukt. Op deze manier zal jij je conversie verhogen. 

14: Geef klanten een tweede kans

Het kan voorkomen dat de klant op je betalingspagina is en op het punt staat om af te rekenen, maar als nog wegdrukt om één of andere reden. 

Wat je in dit geval kan doen is een mailtje sturen naar de klant met een link dat leidt naar het winkelwagentje met de gekozen producten. Zo kan de klant als nog een bestelling in jouw webshop afronden.

15: Hou je betalingspagina simpel

Het enige doel van jou is dat de klant gaat afrekenen. Hou de betalingspagina dan ook zo simpel mogelijk en verwijder alles wat niet met het product te maken heeft en hou het betalings-formulier waar de klant gegevens in moet voeren ook zo simpel mogelijk. Geef de klant ook de keuze of ze wel of niet een account willen aanmaken.

15 verschillende neuromarketing triggers op 1 betaalpagina

De mannen van IMU (internet marketing universiteit) hebben een betalingspagina ontwikkelt dat 100% geoptimaliseerd is voor conversie en bevat maar liefst 15 verschillende neuromarketing triggers. IMU heeft zoveel vertrouwen in hun eigen product dat je het 14 dagen gratis mag uit proberen.

Service van je website

Een goede service bieden is ontzettend belangrijk voor je conversie. Zonder een goede service kun je het wel vergeten in de E-commerce wereld. Daarom heb ik een aantal tips voor je om je service te optimaliseren waardoor je omzet zal groeien.

conversie verhogen service

16: Persoonlijke benadering klanten 

Eén van de meest belangrijke dingen om je conversie te verhogen, is om je klanten zo persoonlijk mogelijk te benaderenJe wil klanten op een zo goed en persoonlijk mogelijke manier helpen bij hun vragen en problemen.

Mensen vinden dit fijn want we zijn nu eenmaal sociale wezens, maar nog belangrijker is dat het vertrouwen geeft. Vooral als je een kleinere webshop hebt is het belangrijk om klanten zo persoonlijk mogelijk te benaderen, zodat ze vertrouwen krijgen in je webshop, want je hebt nu eenmaal nog geen merk opgebouwd.

Voor een webshop als Bol.com en Coolbue is de persoonlijke benadering minder belangrijk omdat ze in de afgelopen jaren door hun merk al veel vertrouwen hebben opgebouwd, al moet gezegd worden dat ook deze 2 webshops steeds meer voor de persoonlijke benadering kiezen.

Het voordeel van een persoonlijke benadering is dat klanten zich betrokken voelen bij wat je doet en de klant zal de behoefte krijgen om je te volgen.

Dit zorgt ervoor dat de klant bij je terugkeert en hoogstwaarschijnlijk ook reclame zal maken voor jouw webshop. En we weten dat er niets boven mond-tot-mondreclame gaat.

17: Gratis verzending

Verzendkosten en dan met name hoge verzendkosten zijn killing voor je conversie. Het is daarom ook een must om te werken met gratis verzending. Klanten verwachten het tegenwoordig ook dat je gratis verzending aanbied.

De meeste online shops bieden gratis verzending aan vanaf een bedrag van 30 tot 50 euro. Omdat veel producten net onder de 30 of 50 euro zitten bestellen klanten vaak een extra product bij om boven de minimale order te zitten om gratis verzending te krijgen wat leidt tot een hogere orderwaarde. 

18: Niet goed geld terug garantie (retourneren)

Laat altijd duidelijk in de webshop naar voren komen dat je een niet goed geld terug garantie geeft. Dit zorgt voor vertrouwen van de klant en leidt er toe dat de klant sneller overtuigd raakt en tot een koop overgaat.

19: Zorg voor een snelle levering

Het is misschien belachelijk maar tegenwoordig zijn we er vrijwel aan gewend dat we alles binnen 24 uur geleverd krijgen en verwachten dit ook van een online webshop. Zorg dan ook voor een zo’n snel mogelijke levering.

Klanten zullen namelijk bereid zijn om extra te betalen bij de concurrentie als ze het product daar binnen 24 uur kunnen krijgen terwijl het bij jou in 3 dagen is.

20: Ophalen/lokaal bezorgen

Als extra service kan je klanten ook aanbieden om te kiezen voor lokaal bezorgen of ophalen. Lokaal bezorgen betekent dat je binnen een bepaald gebied zelf je pakketjes bezorgd. 

Je moet hierbij wel rekening houden met een aantal dingen zoals tot welk gebied je lokaal gaat bezorgen, op welke dag(en) je bezorgd en of je de klanten ook wilt laten betalen voor je bezorgservice. Geef dit ook goed aan op de webshop om problemen te voorkomen. 

Door zelf te bezorgen bouw je ook een relatie op met een klant wat weer vertrouwen creëert bij de klant waardoor ze sneller geneigd zijn om weer iets in je webshop te bestellen.

Heb je een fysieke winkel dan kun je klanten ook de mogelijkheid bieden om hun bestelling zelf op te halen. Dit kan zowel voor jezelf als de klant verzendkosten schelen. 

21: Zorg voor voldoende betalingsmogelijkheden

Wil je aan zoveel mogelijk mensen je producten verkopen, dan zul je de meest belangrijke betalingsmogelijkheden moeten aanbieden. Betalingsmogelijkheden die je op je webshop moet hebben zijn: IDEAL, Paypal, bankoverschrijving en natuurlijk een betaal achteraf dienst zoals Klarna of Afterpay.

Door deze betalingsmogelijkheden aan te bieden zit er in principe voor iedere klant wel iets bij, om iets van je webshop te kopen waardoor jij je conversie verhoogt.

22: Live chat op je site

Het zal regelmatig voorkomen dat mensen een product van je willen kopen, maar nog twijfelen. Ze hebben bijvoorbeeld nog een vraag dat hen ervan weerhoudt om het product te kopen.

Een ideale uitkomst zou dan een live chat zijn waar mensen hun vraag kunnen stellen, zodat de twijfel kan worden weggenomen en ze het product alsnog zullen kopen. Dit zal dan ook een boost geven aan je conversie.

23: Zorg dat je product(en) op voorraad zijn

Het is wellicht voor de hand liggend, maar zorg ervoor dat je de voorraad van je product(en) goed op orde hebt. Heb je dit niet dan gaat de klant verder kijken en loop jij een verkoop mis op het product. 

24: Help je klanten om je producten volledig te begrijpen

Online kun je producten niet vasthouden of uitproberen. Een zeer goede en belangrijke manier om je conversie te verhogen is het verbeteren van productfoto’s en beschrijvingen. Door afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit te gebruiken zal de klant jouw product(en) beter kunnen begrijpen en enthousiaster worden, waardoor je de kans op conversie verhoogt. 

Je conversie testen en meten

Om de conversie te optimaliseren is het natuurlijk wel handig om je aanpassingen te analyseren. Hiervoor zijn een aantal manieren zodat jij je site 100% procent kunt optimaliseren voor conversie.

25: A/B testen

Met de A/B functie kun je twee verschillende pagina’s met elkaar vergelijken. Denk bijvoorbeeld aan de betalingspagina. Het werkt als volgt: De helft van de bezoekers worden doorgestuurd naar de originele betalingspagina (A) en de andere helft wordt doorgestuurd naar betalingspagina (B). Op deze manier kun je erachter komen welke van de betalingspagina het beste converteert en kun je jouw betalingspagina optimaliseren voor conversie. 

Wat je onder andere kunt testen is:

  • De kleur van de bestelknop/afrekenknop
  • Plaatsing van de testimonials
  • Unique selling points
  • Layout van de betalingspagina

Conversie verhogen met Plug and Pay

Wil jij je conversie verhogen dan zou Plug and Pay weleens de oplossing voor jou kunnen zijn. Plug and Pay is een software dat het checkout gedeelte overneemt met betalingspagina’s voorzien van de beste neuromarketingtriggers om je conversie te verhogen. 

Je kunt Plug and Pay 14 dagen gratis proberen om erachter te komen of het iets voor je is. Is dit niet het geval dan zit je nergens aan vast. Ideaal om in deze 14 dagen te bekijken of je conversie een boost krijgt.

Maar let wel op: Het is geen volledig webshopsysteem als bijvoorbeeld woocommerce of lightspeed. Het is vooral geschikt voor websites met 1 product of dienst voor webshops die het voor het 1 product willen gebruiken om nog meer conversie te genereren. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

Mijn naam is Ramon Dobma. Ik ben 28 jaar en ben nu ongeveer 3 jaar actief in de wereld van online geld verdienen. Op onlinesuccesbereiken.nl geef ik tips en trucs hoe jij ook succesvol kunt worden op het internet en (snel) online geld kunt verdienen.

      Laat een reactie achter

      Black FridayBekijk de deals
      +
      Online Succes Bereiken
      Logo